Czy każdy może nauczyć się śpiewać operowo?

W ciągu ostatnich kilku lat wśród ogółu ludności eksplodowało zainteresowanie nauką śpiewania operowego. Nie oznacza to, że ludzie chcą śpiewać OPERA, ale trend jest bardziej ukierunkowany na śpiewanie muzyki pop w stylu, który odzwierciedla świetny ton i wibrato, ale uwzględnia wrażliwość na pop. Niektórzy nazywają to „poopera”. Oczywiście opera jest popularną formą sztuki od samego początku, ale przejęcie muzyki pop i rocka sprawiło, że świat zapomniał o „czystej” operze. Nawet w Europie, gdzie śpiew operowy jest bardzo podziwiany przez większość ludności, koncerty pop i rock wyprzedają się z tygodniowym wyprzedzeniem, a opery zmagają się ze sprzedażą biletów.

W niektórych krajach – w szczególności w Stanach Zjednoczonych – większość ludzi ma tendencję do myślenia o śpiewaniu operowym jako o jakimś dziwnym, pompatycznym działaniu, które bogaci, starzy ludzie idą do teatru, aby usłyszeć, ponieważ to właśnie robią bogaci starzy ludzie. Ta postawa zmienia się przy prędkości światła. W ironicznym obrocie wydarzeń opera znalazła się w głównym nurcie muzyki. I nie tylko w USA, ale na całym świecie.

Kilku znanych  śpiewaków operowych, takich jak Pavarotti, zaczęło śpiewać popowe piosenki i powszechnie znane melodie ludowe w wielkich salach koncertowych i arenach, nagrywając swoje występy, by dotrzeć do jeszcze większej liczby słuchaczy. Niezależnie od tego, czy robili to po to, by dotrzeć do większej ilości ludzi dzięki swojej muzyce, czy też dlatego, że pop płaci znacznie lepsze pieniądze, wielu z tych operowych wykonawców wykonało popularne piosenki w operowym stylu wokalnym. To było dziwne dla uszu wielbicieli opery i równie niezwykłe dla uszu miłośników popu. Puriści z każdego gatunku uważali to za sprzeniewierzenie, aby połączyć dwa całkowicie różne style. Inni odpowiadali mówiąc, że muzyka to muzyka, a jeśli brzmi dobrze, niech Bóg błogosławi.

Miraż popu i opery?

W ciągu ostatnich kilku lat pop i opera zaczęły współistnieć dzięki gwiazdom, które potrafią robić to samo równie dobrze. Śpiewacy tacy jak Sarah Brightman, Andrea Bocelli, Josh Groban, The King’s Singers i wielu innych utalentowanych ludzi regularnie mieszają opery i popowe piosenki na swoich setlistach. A publiczność, która niegdyś śmiała się i szydziła z gatunku muzyki klasycznej, teraz naprawdę rozgrzewa się do potężnego, technicznego i uduchowionego brzmienia.

Czy każdy może śpiewać operowo?

Ale czy każdy może nauczyć się śpiewać operę, czy też jest przeznaczony tylko dla wybranych, którzy urodzili się ze specjalnym talentem, którego reszta z nas po prostu nie ma? Od czasu, gdy brytyjski sprzedawca telefonów komórkowych, Paul Potts i domowa kobieta w średnim wieku, Susan Boyle, wygrali brytyjski „Got Talent” ze swoim operowym krzykiem, ludzie zastanawiali się, czy oni też mogą nauczyć się używać swoich głosów w tak spektakularny sposób.

Więc załatwmy debatę, dobrze?
Czy ktokolwiek może nauczyć się śpiewać operę?
Odpowiedź brzmi tak!

Widzisz, każdy rodzi się z tym samym sprzętem wokalnym. Wszyscy mamy nogi i wszyscy możemy biegać, prawda? Podobnie, wszyscy mamy skrzynki głosowe i wszyscy możemy nauczyć się koordynować mięśnie zaangażowane w śpiew, aby stworzyć operowy dźwięk. Teraz jest prawdą, że aby stać się elitarnym śpiewakiem operowym, takim jak Pavarotti lub Renee Fleming, jest dużo szczęścia, talentu i ciężkiej pracy. Szczególnie ten ostatni. Ale, dla przeciętnego miłośnika śpiewu operowego, który chce śpiewać w domu, dla przyjaciół i rodziny, a może nawet na scenie lokalnej, brakującym składnikiem jest po prostu nauka właściwej techniki operowej i konsekwentne jej ćwiczenie!

marta wyłomanska śpiewaczka operowa

Jak zacząć naukę śpiewania opery?

Nauka śpiewu operowego zaczyna się od kilku podstawowych zasad, którymi podążają wszyscy odnoszący sukcesy i kompetentni śpiewacy operowi. Są jak ABC klasycznego śpiewu i formy fundamentu. Pierwszą i najważniejszą zasadą śpiewu operowego jest utrzymanie krtani w pozycji neutralnej. Krtań, która jest inną nazwą skrzynki głosowej lub jabłka Adama, to guz znajdujący się na przedniej części szyi, który porusza się w górę iw dół, gdy mówisz i połykasz. Kobiety, ty też je masz. Jeśli położysz rękę na gardle i przełkniesz kilka razy, poczujesz, że krtań porusza się bardzo wyraźnie.

Ogromna część tego bogatego, operowego brzmienia jest wynikiem utrzymywania skrzynki głosowej w niskiej neutralnej pozycji podczas śpiewania. Jak to osiągnąć? Cóż, może to zająć trochę czasu, aby wyćwiczyć krtań, aby pozostać na miejscu, ale oto ćwiczenie, którego możesz użyć, aby rozpocząć trening już teraz!

Proste ćwiczenie, które pomoże ci wydobyć operowy głos.

Połóż dłoń na gardle i ziewnij. Zauważysz, że kiedy ziewasz, krtań tonie łatwo i delikatnie w niskiej pozycji. Zrób to jeszcze kilka razy, a teraz zwróć uwagę na rolę, jaką odgrywa twój język w obniżaniu krtani. Twój język faktycznie porusza się w tył iw dół i trąca krtań w tę niską pozycję. Twoim zadaniem jest teraz monitorowanie skrzynki głosowej za każdym razem, gdy śpiewasz.

Gdy śpiewasz wyższe dźwięki, zauważysz, że twoja krtań ma tendencję do chęci wzrostu. Delikatnie zwolnij i spróbuj ponownie. Opanowanie tego w całym zakresie śpiewu może zająć kilka miesięcy do prawie roku, w zależności od tego, ile złych nawyków głosowych nabyłeś w przeszłości. Ale kiedy już to zrobisz, będziesz w stanie stworzyć operowy dźwięk na polecenie!

Drugą istotną częścią nauki śpiewania opery jest coś, co nazywa się „umieszczeniem”. Dotyczy to miejsc, w których kierujesz dźwięki wytwarzane w głowie. Twoja głowa jest w zasadzie rezonującą jamą. Jeśli uważasz, że jest to dom z kilkoma pokojami, jeden pokój byłby gardłem, drugi nos, a drugi usta i tak dalej. Chodzi o to, aby „otworzyć” wszystkie drzwi w domu i upewnić się, że nuty, które śpiewasz, brzmią równo w każdym pokoju. Dlaczego tak samo? Ponieważ jeśli zatrzymasz dźwięk w nosie i zamkniesz wszystkie pozostałe drzwi, twój dźwięk będzie nosowy i pozbawiony ciepła.

Jak więc uzyskać dobre rozmieszczenie głosu? Wszystko zaczyna się od uświadomienia sobie czegoś, co nazywa się maską, która jest zasadniczo przednią częścią twojej twarzy. Jeśli zamkniesz usta i nucisz przy normalnej głośności, zauważysz brzęczenie w przedniej części twarzy. Obszar, w którym czujesz, że buzz nazywa się maską! Teraz ćwicz brzęczenie i powoli otwieraj usta. Gdy otwierasz usta, utrzymuj dźwięk wibrujący w tym samym obszarze przednim. Powinno być tak, że brzęczy twój nos, zęby, a nawet oczy.

Śpiewanie operacyjnie wymaga śpiewania przez cały czas w masce, ponieważ jest to niezbędne do śpiewania w zgodzie, śpiewania szybkich przebiegów, nabywania vibrato i daje dźwiękowi wyraźny, wyraźny dźwięk, który nie wymaga mikrofonu.

Jest wielu ludzi z bardzo różnych środowisk, z bardzo zróżnicowaną inteligencją, którzy przeszli długą drogę dzięki dobrym instrukcjom, uporowi i codziennej praktyce. Mam nadzieję, że zdajesz sobie sprawę, że choć jest to tylko wierzchołek góry lodowej pod względem techniki operowej, prawie można nauczyć się śpiewać operę.

 

Zapraszam.