Powiedz mi, czego słuchasz, a ja powiem Ci, kim jesteś!
Muzyka łagodzi obyczaje – powtarzamy od pokoleń. Co jednak właściwie kryje się za tym stwierdzeniem i czy odnosi się ono wyłącznie do tego, co słyszymy w radio? Jaki jest wpływ muzyki na kształtujące się osobowości dzieci i młodzieży i czy warto od najmłodszych lat nie tylko oswajać latorośle z dźwiękami, lecz także pójść o krok dalej – i zaproponować im wejście w niezwykły świat muzyki w sposób bardziej aktywny, poprzez uczestnictwo w lekcjach śpiewu?
Wspieraj zainteresowanie śpiewem.
Nie od dziś wiadomo, że sztuka uwrażliwia na piękno. Sposób, w jaki realizowany jest program dydaktyczny w szkołach, zakładający przekrój przez poszczególne epoki wymusza obcowanie z formami sztuki, które często są dla najmłodszych niezrozumiałe i obce. Tymczasem z muzyką – choć już głównie współczesną – stykamy się na co dzień: w samochodzie, filmach, radio czy nawet galeriach handlowych. Jeśli tylko więc widzimy u swoich dzieci zainteresowanie, warto zainwestować nieco czasu, środków finansowych i nakładu pracy, by pogłębić zamiłowanie do muzyki poprzez naukę i lekcje śpiewu.
Istotne jest jednak, aby pamiętać o dwóch rzeczach:
- po pierwsze, że niekoniecznie musimy mieć w domu przyszłą gwiazdę estrady. Zwłaszcza na etapie dzieciństwa warto lekcje śpiewu traktować z dystansem, jako formę spędzania czasu i rozrywki, a nie sprowadzać je wyłącznie do przygotowywania się do kolejnych konkursów.
- po drugie – nic na siłę. Jeśli dziecko nie wykazuje zainteresowania muzyką lub po prostu sygnalizuje, że lekcje śpiewu nie są tym, na co chciałoby poświęcać swoje dzieciństwo – nie zmuszajmy go do tego.
Lekcje śpiewu prywatne czy w grupach?
Jeśli okaże się, że nasze dziecko wykazuje zainteresowanie nie tylko słuchaniem muzyki, lecz także próbami jej samodzielnego odtworzenia – stajemy przed wyborem, jakiego rodzaju lekcje śpiewu będą dla niego odpowiednie. Tutaj mamy do wyboru zasadniczo dwie opcje: lekcje prywatne bądź zajęcia w grupach. Obie formy nauki mają zalety, jednak wybór warto dostosować do charakteru dziecka i ewentualnego dodatkowego efektu, na jakim nam zależy. W przypadku starszych dzieci i młodzieży wybór dobrze jest po prostu skonsultować i dostosować decyzję do oczekiwań. Jeśli natomiast chcemy wysłać na lekcje śpiewu dziecko kilkuletnie – należy wziąć pod uwagę m.in. cechy takie, jak to, czy dziecko jest nieśmiałe lub wycofane i czy chcemy, żeby te cechy udało mu się przełamać.
Nauka śpiewu a rozwój dziecka
Zalet uczestnictwa dzieci i młodzieży w lekcjach śpiewu jest wiele. Rozwój umiejętności wokalnych dziecka jest świetną kreatywną formą spędzania wolnego czasu. Rodzice zyskują nieco czasu dla siebie, a dziecko – hobby, więc mamy tutaj do czynienia z sytuacją win-win. Co więcej, obcowanie ze sztuką (a więc i muzyką) poszerza horyzonty i uwrażliwia na świat i piękno, co jest szczególnie istotne w wieku, w którym dzieci jak gąbka chłoną nowe wzorce i są gotowe wprowadzać je w życie w drodze naśladownictwa. W zależności od tego, na jakim etapie rozwoju jest nasze dziecko – lekcje śpiewu mogą też dodatkowo m.in. poprawić jego dykcję czy zwiększyć zasób słownictwa. I chociaż nie warto, zwłaszcza na wczesnym etapie rozwoju dziecka i nauki śpiewu, tworzyć niepotrzebnej presji i zamieniać pasji w coś, co kojarzyłoby się wyłącznie z osiąganiem wyników, przygotowaniem do konkursów, rywalizacją itp. – zawsze istnieje prawdopodobieństwo, że pociecha „złapie bakcyla”, a muzyka okaże się drogą, którą chciałaby podążać na późniejszych etapach swojego życia.
Dodatkowe korzyści dla dzieci i młodzieży
W zależności od metody nauczania, jaką wybierzemy oraz sposobu przeprowadzania lekcji śpiewu (z reguły dostosowanego do wieku dziecka) – takie aktywizujące zajęcia mogą przynieść też dodatkowe korzyści. Jeśli nasze dziecko śpiewać uczy się w grupie – będzie to m.in. wspomniany już rozwój interakcji społecznych, a być może nawet zawarcie nowych znajomości. Kto wie, czy nie okażą się one przyjaźniami na lata. Z kolei, jeśli nasza pociecha wykazuje zainteresowanie zagraniczną muzyką, a w trakcie pobierania lekcji śpiewu zostaną włączone też utwory obcojęzyczne – może to znacząco dziecku ułatwić naukę np. języka angielskiego i poprawić jego akcent.
Zapraszam serdecznie do kontaktu
Marta Wyłomańska