Nazywam się Marta Wyłomańska
JESTEM SOPRANEM, SOLISTKĄ I ŚPIEWACZKĄ OPEROWĄ POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
KONSULTANTEM WOKALNYM
Jako mała Marta Wyłomańska
edukację muzyczną rozpoczęłam w wieku 8 lat od nauki gry na wiolonczeli w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Karola Szymanowskiego w Toruniu, którą następnie kontynuowałam w Państwowej Szkole Muzycznej im. Witolda Lutosławskiego w Nysie. W 1992 r podjęłam naukę w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. J. Elsnera w Warszawie w klasie śpiewu Wiesławy Ćwiklińskiej, a w 1994 w po zdaniu egzaminów konkursowych, rozpoczęłam studia w Warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w klasie śpiewu prof. Zdzisławy Donat. Akademię muzyczną ukończyłam w 2000 r., uzyskując tytuł magistra sztuki wokalnej, po obronie pracy dyplomowej pisanej pod kierownictwem prof. Jerzego Artysza zatytułowanej „Claude Debussy – Pelleas i Melizanda”
- Działalność koncertową rozpoczęłam już w czasie studiów, śpiewałam m. in. w koncertach sylwestrowych w filharmonii bydgoskiej (1995); koncertach rocznicowych organizowanych przez filharmonię im R, Traugutta w Warszawie (1997,1998); olsztyńskich koncertach organowych (1999). Po raz pierwszy na profesjonalnej scenie teatralnej wystąpiłam w maju 1998 r., w Teatrze Narodowym w Warszawie, jako „Fiordiligi” w studenckim przedstawieniu „Cosi Fan Tutte” W. A. Mozarta.,
Marta Wyłomańska po studiach:
- Bezpośrednio po ukończeniu studiów zostałam zaangażowana jako śpiewak solista w Warszawskiej Operze Kameralnej. Moim debiutem scenicznym otwierającym karierę w zawodzie, było wykonanie w 2002 r., w Warszawskiej Operze Kameralnej (w oryginalnej wersji językowej) partii „Tatiany” w operze „Eugeniusz Oniegin” P. Czajkowskiego w reżyserii Ryszarda Peryta i pod kierownictwem Muzycznym Siergieja Stadlera, w spektaklu tym ponadto wystąpili jako „Oniegin” – Artur Ruciński, „Olga” – Monika Ledzion, „Leński „– Tomasz Krzysica. Za partię „Tatiany” w tym przedstawieniu otrzymałam nagrodę Ogólnopolskiego Klubu Miłośników Opery „Trubadur” im Andrzeja Hiolskiego – w kategorii debiut operowy w sezonie artystycznym 2001/2002.
- W okresie od lipca 2000 r. do sierpnia 2017r. w Warszawskiej Operze Kameralnej aktywnie uczestniczyłam w realizowanych przez operę festiwalach: mozartowskim, oper barokowych, staropolskich i kameralnych XX i XXI wieku, a także innych przedsięwzięciach artystycznych opery, a w tym:
– w 2000 r w ramach Obchodów 400-lecia opery – przygotowałam i wykonałam po raz pierwszy partię Dafne w ; „Euridice”; J. Periego w reżyserii Ryszarda Peryta pod kierownictwem muzycznym Władysława Kłosiewicza;
– w 2001 r po raz pierwszy wystąpiłam w Festiwalu Mozartowskim (XI) organizowanym przez Warszawską Operę Kameralną, w „Weselu Figara” jako „Hrabina Almaviva” – partię tą wykonywałam następnie w ponad 30-tu spektaklach realizowanych podczas kolejnych festiwali, a także podczas tourne zagranicznych Warszawskej Opery Kameralnej;
– w 2003 r uczestniczyłam w przygotowaniu i wystąpiłam w trzech premierowych przedsięwzięciach Warszawskej Opery Kameralnej jako:
- „Adina” w „Napoju miłosnym”, G. Donizettiego w reżyserii Jitki Stokalskiej ;
- „Nannetta” w “Falstaffie “; G.Verdiego w reżyserii Ryszarda Peryta i kierownictwie muzycznym Kai Baumanna;
- tytułowa „Jenufa” w operze „Jenufa”; L. Janacka (w oryginalnej staro-czeskiej wersji językowej) w reżyserii Jitki Stokalskiej
– w 2004 r. podczas XIV Festiwalu Mozartowskiego wykonałam po raz pierwszy trzy partie:
- Donny Anny w „Don Giovannim” w reżyserii Ryszarda Peryta i kierownictwie muzycznym Kai Baumanna;
- Cabri, w „Betulia Wyzwolona” w reżyserii Ryszarda Peryta i kierownictwie muzycznym Zbigniewa Gracy;
- Fiordiligi w „Cosi fan tutte” w reżyserii Ryszarda Peryta (partię tą wykonywałam prawie w 50-ciu spektaklach realizowanych podczas kolejnych festiwali, a także podczas tourne zagranicznych Warszawskej Opery Kameralnej);
– w kolejnych Festiwalach Mozartowskich wykonywałam po raz pierwszy partie:
w XV (2005 r.) – Venere w „Askaniusz w Albie” w reżyserii Ryszarda Peryta i kierownictwie muzycznym Tadeusza Karolaka;
w XVI (2006 r) – Hrabina Almaviva; w„Weselu Figara” w reżyserii Ryszarda Peryta i kierownictwie muzycznym Zbigniewa Gracy oraz Ismene w „Mitridates, Król Pontu” w reżyserii Ryszarda Peryta i kierownictwie muzycznym Tadeusza Wicherka;
w XVIII (2008) – I Dama w „Czarodziejskim Flecie w reżyserii Ryszarda Peryta,
w XXIII (2013 r.) ponownie Fiordiligi w Cosi fan tutte”,we współczesnej oryginalnej włoskiej wersji językowej w inscenizacji i reżyserii Marka Weissa
– poza cyklicznymi występami w corocznych Festiwalach Mozartowskich, w ramach Warszawskej Opery Kameralnej przygotowałam i wystąpiłam w partiach:
w 2007 r. – Venus; Les Vertus; Israelite; w “Jephte” M. P. Monteclair w reżyserii reżyseria Romany Agnel, i kierownictwie muzycznym Kai Baumanna oraz w Agatce w„Wolnym strzelecu”; C. M. Webera w reżyserii Marka Weiss Grzesińskiego i kierownictwie muzycznym Tadeusza Strugały,
w 2008 r. – Donny Anny w Don Juanie, albo ukaranym libertynie Gioacchino Albertiniego w reżyserii Jitki Stokalskiej i kierownictwie muzycznym Tadeusza Karolaka
w 2010 r. – Zofi w „Halce” Stanisława Moniuszki (wersja wileńska) w reżyserii Kazimierza Dejmka oraz Pauliny córki Feliksa i żony Polieuukta w operze „Polieukt” Zygmunta Krauze w reżyserii Jorge Levelliego.
- Z Warszawską Operą Kameralną odbyłam tournée po salach operowych Belgii (2008), Francji(2005), Hiszpanii (2006, 2008, 2011), Holandii (2008), Japonii(2002, 2004, 2006, 2008), Niemiec(2005), Szwajcarii(2006), Ukrainy(2013), występowałam w St. Petersburgu (2005) i Bejrucie(2006).
- Równolegle z realizacją przedsięwzięć w Warszawskej Opery Kameralnej, na zaproszenie, gościnnie występowałam:
– w Teatrze ROMA w Warszawie jako Diana i Minerwa w „Orfeuszu w piekle”; J. Offenbacha w reżyserii Wojciecha Kępczyńskiego (2000, 2001 r.)
– w Operze „NOVA” w Bydgoszczy w tytułowej partii Hrabiny Maricy w operetce; E. Kalmana, w reżyserii Laco Adamika i kierownictwie muzycznym Macieja Figasa (2003 r.) oraz jako Saffi w „Baronie Cygańskim” w inscenizacji, reżyserii, choreografii: Janiny Niesobskiej i kierownictwie muzycznym Macieja Figasa (2010, 2011 r.)
– w amfiteatrze koszalińskim z zespołem Opery NOVA i orkiestrą Filharmonii Koszalińskiej – jako Micaela w „Carmen” G.Bizeta (2009 r.)
– w Mazowieckim Teatrze Muzycznym – jako MI – siostra SU CZONGA w operetce „Kraina Uśmiechu” Franza Lehara w reżyserii Andrzeja Strzeleckiego i kierownictwie muzycznym Jacka Bonieckiego (2012 r.)
– w Filharmonii Częstochowskiej jako Hrabianka Stasi w koncertowej wersji „Księżniczki czardasza” E Kalmana w reżyserii Janusza Ratajczaka i kierownictwie muzycznym Adama Klocka (2014 r.)
– w Teatrze Wielkim w Łodzi – jako Saffi w „Baronie Cygańskim” w reżyserii Tomasza Koniny i kierownictwie muzycznym Bassema Akiki (2015 r.)
a także:
– w galach operowo-operetkowych, koncertach karnawałowych i okolicznościowych z orkiestrami symfonicznymi: Filharmonii Bałtyckiej, Bydgoskiej, Częstochowskiej, Dolnośląskiej z Jeleniej Góry, Gorzowskiej, Kaliskiej, Koszalińskiej, Opolskiej, „Simfonia Baltica z Słupska, Sudeckiej z Wałbrzycha, Świętokrzyskiej, Zabrzańskiej, a także Filharmonią Kameralną z Łomży, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Elbląską Orkiestrą Kameralną, Toruńską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Kameralną „Concentus Pro Arte, Orkiestrą Gliwickiego Teatru Muzycznego, Orkiestrą Teatru Studio „Buffo”, Orkiestrą Teatru ROMA, prowadzonymi przez: Jacka Bonieckiego, Kai Bumanna, Michała Dworzyńskiego, Macieja Figasa, Zbigniewa Gracę, Tadeusza Karolaka, Adama Klocka, Władysława Kłosiewicza, Wojciecha Michniewskiego, Michała Nestorowicza, Macieja Pawlowskiego, Włodzimierza Porczyńskiego, Jacka Rogalę, Zygmunta Rycherta, Siergieja Stadlera, Józefa Stokłosę, Tadeusza Strugałę, Jerzego Svobodę, Sławomira Rogalę, Tadeusza Wicherka, Aurelię Więcek
– w spektaklach muzycznych teatru „Studio „Buffo” z cyklu „wieczory narodowe” włoski, latynoski, japoński podczas których wykonuję znane i lubiane, arie i duety stosowne do charakteru wieczoru
– w koncertach kameralnych z towarzyszeniem pianisty (wszystkie pieśni F. Chopina, pieśni Antoniego Dvoraka, Piotra Czajkowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego)
– w międzynarodowych spotkaniach „De Musica”
- We wrześniu 2017 roku podjęłam pracę jako solista w nowo utworzonej Polskiej Operze Królewskiej (POK), z którą aktualnie realizuję jej przedsięwzięcia artystyczne.
Z zespołem POK występuję w spektaklach:
– „Dziady widma” z tekstem II części Dziadów A. Mickiewicza z muzyką Widm St. Moniuszki w inscenizacji i reżyserii Ryszarda Peryta i kierownictwem muzycznym Tadeusza Karolaka;
– „Wesele Figara” w inscenizacji, scenografii i reżyserii Ryszarda Peryta pod dyrekcją Dawida Runtza;
– „Don Giovani” w inscenizacji, scenografii i reżyserii Ryszarda Peryta pod dyrekcją Szymona Morusa;
– „Alexander i Apelles” Karola Kurpińskiego w inscenizacji, scenografii i reżyserii Ryszarda Peryta pod dyrekcją Zbigniewa Gracy w – operze tej kreuję postać tebańskiej księżniczki „ Pankasty”.
Podsumowanie kariery Marty Wyłomańskiej
- Moje ponad 20 letnie doświadczenie sceniczne obejmuje m.in. wykonanie:
– ponad 30 partii operowych, operetkowych i musicalowych z dzieł scenicznych przede wszystkim W. A. Mozarta, a także: Claudie Debussiego, Jacquesa Offenbacha, Jakopo Periego, Piotra Czajkowskiego, Gaetano Donizettiego, Imre Kalmana, Giuseppe Verdiego, Leoša Janáčka, Michela Montéclair, Carla Mari von Webera, Gioacchino Albertiniego, George Bizeta, Hanny Kulenty, Stanisława Moniuszki, Zygmunta Krauze, Johna Straussa, Franza Lehara, Emre Kalmana, Karola Kurpińskiego.
– szeregu kreacji scenicznych tworzonych pod nadzorem reżyserskim: w większości Ryszarda Peryta jak również: Laco Adamika, Romany Agnel, Kazimierza Dejmka, Marka Weiss Grzesińskiego, Wojciecha Kępczyńskiego, Tomasza Koniny, Jorge Lavelliego, Janiny Niesiobskiej, Eweliny Pietrowiak, Jitki Stokalskiej, Andrzeja Strzeleckiego,
– w ponad 250 spektaklach, na scenach krajowych i podczas tourne zagranicznych, ponad 50 razy partii: Fiordiligi, w „Cosi fan tutte, 18 razy Donny Anny w „Don Giovannim”, 16 razy Hrabiny Almaviva w „Weselu Figara”; a także po kilka razy: Tatiany w „Eugeniuszu Onieginie” P. Czajkowskiego”; Adiny w „Napóju miłosnym”, G. Donizetiego, Hrabiny Marica w operetce E. Kalmana; Jenufy; w operze L. Janacka; Nannetty w“Falstafie “ G.Verdiego; Klary w „Matce czarnoskrzydłych snów” Hanny Kulenty, Pauliny w „Polieuktucie” Zygmunta Krauze (za którą otrzymałam nagrodę Związku Krytyków Francuskich jako najlepszą kreację sezonu 2011/2012);
Aktualnie pracuję i rozwijam swoją pasję jako solistka Polskiej Opery Królewskiej.
Pozdrawiam
Marta Wyłomańska
„Cała wielkość tej pracy znajduje się wewnątrz człowieka”
– Karol Wojtyła
Nauka śpiewu oparta na wartościach i kompetencjach.
Myślę, że wartości i kompetencje, które towarzyszą nauce śpiewu są niezwykle ważne. Poznaj moje kompetencje i wartości jakimi kieruję się rozpoczynając i rozwijając talent śpiewu w Tobie.
Pasja
zobaczPasja
Wszystko co robię, robię z pasją. Moje życie zawodowe i prywatne to wielka pasja do śpiewu i muzyki
Zaangażowanie
całym sercemZaangażowanie
Śpiew jest cudowny i wymagający, zatem wymagam od siebie i od Was pełnego zaangażowania w naszą naukę.
Wiara
pozwala widziećWiara
Wierzę w magię śpiewu, wierzę, że śpiew pozwala ludziom widzieć świat piękniejszym, świat pełen dobroci i miłości. Wierzę i wiem, że nauczę Cię śpiewać z pasją.
Miłość
aby żyćMiłość
Tak Kochani miłość to jest to co napędza mnie do działania. Kocham Was za to, że to czytacie, kocham Was, że chcecie śpiewać. Kocham Was uczyć śpiewać.
Odpowiedzialność
bardzo ważnaOdpowiedzialność
Nauka śpiewu to odpowiedzialność za rozwój talentu. Odpowiedzialnie i z radością chcę Cię prowadzić po tej drodze.
Twórczość
określa mnieTwórczość
Kreatywność uskrzydla, daje siłę, stwarza świat piękniejszym. Twórczość poprzez śpiewanie to szczególny rodzaj boskiego tworzenia. Bądźmy razem.
Moje miejsca wyrażania śpiewu i emocji
Zapraszam do wspólnej nauki śpiewu
MASZ PYTANIA? CHCESZ SIĘ DOWIEDZIEĆ WIĘCEJ?